Behandling

Som spesialklinikk innen Akupunktur, Homeopati og Ernæring, bygger Klinikk Fjeld på disse behandlingsformene. Ved behov, i kombinasjon med almennmedisinsk behandling og/eller samtaleterapi.  Vi har gode resultater blant annet innen spesialfeltet barn og barnløshet. Klinikken har gjennom lang erfaring også utviklet egne behandlingsmetoder innen feltet barnløshet hvor homeopati, akupunktur og kostholdstiltak sammen gir gode resultater. Refleksologi (soneterapi) brukes som tilleggsbehandling hvor dette er nødvendig.

Les en kort beskrivelse av disse medisinske metodene:

Akupunktur
Akupunktur er en 5000 år gammel kinesisk behandlingsform. Akupunktøren vil alltid først gjøre en undersøkelse av pasienten før nålene settes. Den består første gang av detaljert utspørring om plager og generell allmenntilstand, pulsdiagnose (pulsen tatt ved begge håndledd): hastighet, rytme, tempo, kvalitet gir oss informasjon om energibalansen i kroppens organer. Tungediagnose: tungens belegg, farge og form og eventuelle sprekkdannelser gir oss informasjon om energien i ulike områder av kroppen.

Ut fra dette stiller akupunktøren en diagnose, og bestemmer så hva som skal gjøres av behandling. Det kan være å stimulere nålene på bestemte måter for å styrke dersom det er lite energi (f.eks. ved generell slapphet og uopplagthet), å dempe hvis det er sykdomsfremkallende faktorer (f.eks. ved bihulebetennelse), eller dersom det er smerter.

Akupunktøren velger deretter ut punkter som passer for deg, og setter vanligvis mellom 2 og 14 nåler per behandling. I akupunkturbehandlingen brukes nåler som stikkes inn i spesielle akupunkturpunkter som finnes spredt over hele kroppsoverflaten. Det er ca. 400 forskjellige akupunkturpunkter på hver kroppshalvdel. Akupunkturnålene føres inn til riktig dybde og innstikksretning og står inne ca. 20 minutter. I behandlingen brukes nåler som er meget tynne, 0,2-0,3 mm i diameter, det oppstår derfor sjelden smerter når nålene settes. Nålene blir vanligvis stående urørt, men de kan også manipuleres med fingrene, varmes opp eller stimuleres elektrisk, avhengig av hvilke effekter man ønsker å oppnå.En behandling hos en akupunktør tar vanligvis mellom 20 og 40 minutter, avhengig av alder og av hva du behandles for. Antall behandlinger kan variere, 2 til 6 ved akutte plager og mer enn 10 ved kroniske plager.

Noen velger å benytte akupunktur for å styrke immunforsvaret sitt, mens andre, med f.eks. kroniske plager velger kontinuerlige vedlikeholdsbehandlinger. Vanligvis behandler man 1 til 2 ganger pr. uke, men i noen tilfeller sjeldnere, særlig hvis det dreier seg om vedlikehold.

Gjør akupunktur vondt?
Det oppstår sjelden smerter når nålene settes. De fleste kjenner et lite stikk idet nålen settes inn. Andre kjenner ingenting. Det gjør ikke vondt etter at nålen er satt på plass. Noen blir søvnige eller trette etter akupunkturbehandling, andre føler seg behagelig avslappet, og enkelte har ingen spesielle fornemmelser etter behandling.

Kan akupunkturbehandling være farlig?
Akupunktur er en trygg behandlingsform når man går til en godt kvalifisert akupunktør. Pasienten kan i enkelte tilfeller få et lite blått merke der hvor nålen har stått som følge av små blødninger i området. Denne blødningen stoppes med en bomullsdott i løpet av noen sekunder.

Homeopati
Klassisk homeopati er en selvstendig medisinsk terapiform som er utprøvd i over 200 år. Det grunnleggende prinsippet i homeopatien var allerede kjent i det gamle Hellas: ”Likt helbreder likt”, det betyr: det stoffet som fremkaller sykelige symptomer må også til for å helbrede lignende plager hos syke mennesker.

Homeopati ble gjenoppdaget og satt i system av den tyske legen Samuel Hahnemann i 1790.

Homeopati er i dag den mest utbredte form for alternativ behandling i verden. I Europa praktiserer 19 000 leger homeopati. I India finnes det 105 000 registrerte homeopatiske leger og 80 homeopatiske sykehus. England har 1600 homeopater og homeopatiske leger. I Tyskland behandler 3000 leger og ca. 10 000 heilpraktikere med homeopati. Det finnes homeopatiske sykehus i flere land.

Homeopati styrker kroppens iboende selvhelbredende evner. Den sikter mot langvarige resultater i form av bedre helse, og ikke kortvarig lindring av lokale plager. Homeopati lytter til kroppens signaler, symptomer og reaksjoner. Sykdom må sees i sammenheng med hele mennesket. De fysiske og psykiske faktorer er nært knyttet sammen og påvirker hverandre. Ut fra helheten velges den homeopatiske medisinen som passer best til pasientens individuelle tilstand. Homeopati er ved korrekt bruk en skånsom og dyptvirkende metode uten bivirkninger.

Første konsultasjon består av et grundig intervju med eventuell undersøkelse der vi danner oss et helhetlig bilde. Dette gir oss grunnlag for å finne en medisin som dekker mest mulig av pasientens individuelle sykdomsproblematikk.

Kostholdsveiledning
Kvaliteten på cellene du har i kroppen gjenspeiles i kvaliteten på hverdagsmaten din. Det er med andre ord av svært stor betydning for helsen at kostholdet er sundt og velbalansert.

Fortløpende påfyll av næringsrik mat vil gi kroppen ”byggeklosser” som kan styrke cellene og gi en sunn og sterk kropp.

Dessverre spiser mange av oss feil og mange har et utilfredsstillende kosthold. Enten du plages av mangel på energi, har mage eller tarmproblemer, vektproblemer, leddsmerter, vanskeligheter med å bli gravid eller rett og slett ønsker å starte en sunnere livsstil, så kan vår kostholdsveileder hjelpe deg. Små endringer kan gjøre en stor forskjell når du får kostholdet tilpasset.

Vår kostholdsveileder er opptatt av hvordan sykdom kan forebygges og symptomer reduseres ved hjelp av et hensiktsmessig kosthold satt sammen for akkurat deg. Hun vil gjerne inspirere deg til å gjøre endringer i kostholdet slik at du kan oppnå en sunn, frisk og glad kropp.

Familieterapi
Tone har spesialisert seg på ufrivillig barnløse og har unik kompetanse på dette området. Hun veileder enslige og par, heterofile, lesbiske og homofile på dette området.

Hun tilbyr også samtaleterapi innen følgende områder:

• å håndtere småbarnsperioden
  • å håndtere tenåringer
  • medavhengihet (familie og rusmisbrukere)
  • skolevegring
  • kommunikasjonsvansker og adferdsvansker
  • tidsklemmen
  • nye sammensatte familier "mine, dine og våre barn"
  • følsomhet av ensomhet og utilstrekkelighet
  • å ta de riktige valg

Dette behandler vi

Vi tilbyr utredning og behandling av barnløshet, graviditet, fødselsforberedende behandling, svangerskapskontroller og samtaleterapi.

I tillegg behandler og utreder vi andre helseplager blant annet:

• Kolikk, øreverk, andre luftveisinfeksjoner og søvnproblemer hos barn
  • Hodepine/migrene stive skuldre ryggproblemer
  • Kvinnerelaterte plager (PMS overgangsplager, menstruasjonssmerter og blærekatarr)
  • Plager relatert til graviditet
  • Akutte sykdommer (bihulebetennelse, bronkitt og forkjølelse)
  • Allergi: Pollen, dyr og mat
  • Fødselsangst