Kostholdsveiledning - personlig oppfølging

Dessverre spiser mange av oss feil og mange har et utilfredsstillende kosthold. Enten du plages av mangel på energi, har mage eller tarmproblemer, vektproblemer, leddsmerter, vanskeligheter med å bli gravid eller rett og slett ønsker å starte en sunnere livsstil, så kan vår kostholdsveileder hjelpe deg.

Kvaliteten på cellene i kroppen gjenspeiles i kvaliteten på kostholdet ditt. Et næringsrikt og velbalansert kosthold gir kroppen gode byggestener til å styrke kroppen med. Det er de mange små valgene vi gjør i hverdagen som har betydning for helsen vår.

Frederikke brenner for naturlig, sunn og ren mat samtidig som hun opptatt av at maten skal smake godt og kan nytes. Maten har en fantastisk virkning på kroppen, så la oss hjelpe deg med å finne et kosthold som passer for nettopp deg.

Kostholdsveiledning

Kostholdsveiledning hos Frederikke er indiviuelt tilpasset deg og ditt utgangspunkt. Hvordan timen legges opp er avhengig av dine ønsker og ditt behov.

Førstegangskonsultasjon

Frederikke kartlegger og vurderer ditt behov basert på kosthold, livsstil, søvn, høyde, vekt, helsestatus og de utfordringer du måtte ha. Hun går nøye igjennom ditt kosthold. Deretter utarbeider hun personlige kostholdsråd, aktuelle tiltak, tips og veiledning for å etablere nye kostholdsvaner. Ved behov eller etter ønske lages en detaljert kostholdssplan. Man vil også få muligheten til å utføre måling av bla Body mass ideks (BMI), Liv – hofte ratio og vekt. Dette kan brukes som verktøy i videre oppfølging om ønskelig.

Kostregistreringsskjema:
Med til førstegangskonsultasjonen tar pasienten med et ferdig utfylt kostregistreringsskjema. Du skal selv registrere alt hva du spiser og drikker i løpet av fem dager.Det anbefales å velge tre hverdager og to dager i helgen for å få en gjennomsnittlig vurdering av kostholdet. Skriv ned type mat. For eksempel: Grovt brød, lett ost. Angi mengde på mat og drikke: For eksempel 2 skiver gulost, et glass helmelk. Noter også ned inntak av kosttilskudd, mellommåltider og snacks, alkoholenheter og røyk. Det er viktig at du lever som normalt, ikke utelater noe og at du under registreringsdagene fortsetter å gjøre alle ”Feil” som tidligere.

Last ned kostregistreringsskjema - Last ned eksempel

Kostholdsplan:
Dersom du ønsker kan kostholdsveilederen skreddersy en kostholdsplan etter ditt behov. Kostholdsplanen er personlig og er kun ment for den personen planen utleveres til. Dette er fordi vi alle har ulike energibehov. Dine personlige preferanser og mål tas med i betraktning ved utarbeidelse av selve kostplanen. Kostplanen er ment som et verktøy som skal veilede deg i forhold til energibehov, måltidssammensetning- og rytme.

Oppfølgende konsultasjoner

Det er bevist at god oppfølging og gode støttespillere er viktig for å oppnå gode resultater. Vår kostholdsveileder vil følge deg tett slik at du kan nå dine mål. Sammen går dere igjennom erfaringer du har gjort deg så langt og ser på om det bør gjøres noen endringer. Hun hjelper deg videre med aktuelle råd og konkrete tiltak. I tillegg kommer hun med inspirasjon og knep for å holde motivasjonen oppe. Oppfølging varer fra 15 min til 1 time avhengig av ønske og behov. Dersom du ønsker så kan Frederikke også følge deg opp via skype, mail og sms. Sammen finner dere den løsningen som passer best for deg.

Behandlingsområder

Vi tilbyr veiledning med følgende problemstillinger:

  • Barneønske - fertilitet Open or Close

    Utover interessen for en sunn hverdag brenner Frederikke for å hjelpe par med å bli gravide. For enkelte kan et uhensiktsmessig kosthold være et hinder for å bli gravid. Kosthold og livsstil kan bidra til å optimalisere produksjonen av hormonene som styrer forplantingsorganene, og dermed øke fruktbarheten.

    En stor studie fra Harvard som inkluderer 18000 kvinner viser at flere viktige faktorer i kostholdet kan fremme fruktbarheten. Valg av proteinkilder, kvalitet på karbohydrater, sunne fettkilder og et høyt antioksidantinntak var blant viktige funn som ble gjort i denne studien. Et stabilt blodsukker og velregulert insulinnivå er også av stor betydning for fruktbarheten.

    Kvinners eggstokker og mannens testikler er spesielt følsomme for insulin. Fordi insulin faktisk er et hormon så vil et for høyt insulinnivå påvirke de andre hormonene i kroppen. Et forhøyet insulinnivå over tid er den vanligste årsaken til forstyrrelser i østrogen/ progesteron balansen. Det kan hemme modningen av egg og dermed eggløsningen. Mange går med et forhøyet insulinnivå uten å ha kliniske symptomer.

    Ved å optimalisere kostholdet øker man sjansene for å få en velregulert hormonbalanse og en normal eggløsning. Man vil også kunne forebygge gjentagende aborter og man tilrettelegger for en sunn graviditet.

    I tråd med ny forskning på hvordan kostholdsfaktorer og fysisk aktivitet påvirker fertiliteten, kan Frederikke tilby konkrete kostholdstiltak for øke fruktbarheten.

    Det vil bli satt fokus på:

    • Å balansere blodsukkeret
    • Få hormonene i balanse
    • Å produsere og vedlikeholde egg av god kvalitet
    • Styrke immunsystemet
    • Optimalisere miljøet i kroppen og legge til rette for graviditet
    • Redusere risikoen for spontanabort
    • Tilrettelegge for optimale forhold under graviditeten

    Eggkvalitet:
    Kvinner er født med et gitt antall egg, det eldre kvinnen er desto viktigere er det at de gjenværende eggene er sterke. Egg av god kvalitet er avhengi av en god hormonbalanse, en sterk cellemembran, godt med energi og beskyttelse fra frie radikaler. Et næringsrikt og velbalansert kosthold med fokus på egghelse vil kunne sørge for dette.

    Overvekt/Undervekt:
    Det å være enten overvektig eller undervektig kan påvirke hormonbalansen og derfor også menstruasjonssyklus og eggløsning. Overvekt hos menn kan også føre til nedsatt sædkvalitet. En vektreduksjon vil kunne normalisere hormonbalansen igjen.

    Frie radikaler:
    Frie radikaler finnes blant annet i enkelte matvarer, stråling, forurensing, sprøytemidler etc. De frie radikalene skader cellene våre og de fremskynner aldringen av cellene i kroppen, også egg og sædceller. De kan også øke risikoen for spontanabort. Vi kan beskytte cellene våre ved å spise mat som kan bekjempe de frie radikalene. Antioksidanter er vårt aller beste forsvarer mot frie radikaler.

    Innflammasjon:
    Mange fertilitetsutfordringer som for eksempel Polycystisk ovarie syndrom (pcos), endometriose, overvekt og gjentagende spontanaborter sees nå i sammenheng med inflammasjon. En av grunnene til at overvekt er et problem ved infertilitet er at et overskudd av fett utløser betennelsesmediatorer – cytokiner i kroppen. Et betennelsesdempende kosthold vil kunne øke mulighetene for å bli gravid og unngå spontanabort.

    Stress:
    En svært stressende livsstil kan påvirke det reproduktive systemet fordi stress tapper kroppen for viktige næringsstoffer som kroppen trenger for å bli gravid. En økning i stresshormoner kan påvirke eggløsningen hos kvinner og sædproduksjonen hos menn. Svært mange pasienter opplever at selv små endringer i kostholdet og i livsstilen kan gjøre en stor forskjell.

  • Endometriose Open or Close

    Endometriose vil si at livmorslimhinnevev har kommet på avveie andre steder i kroppen. Det kan det feste seg på bukveggen eller på eggstokkene, tarm, blære og inne i egglederene. Hver måned blir endometriosevevet påvirket som resultat av østrogenhormoner under menstruasjonssyklusen.

    Endometriosevev kan være bitte små eller større flekker som ser lettere betente ut. Når man får menstruasjon vil disse flekkene blø. Blodet fra disse blødningene forsvinner ikke så lett, og før kroppen blir kvitt det kan det oppstå en betennelse som irriterer nærliggende vev.

    Når disse flekkene kommer i kontakt med andre organer skaper det sammenvoksninger. Dette gjør vondt både før og under menstruasjon. En slik betennelse kan skade både eggledere og eggstokker.

    Årsaken til endometriose er ukjent, men man vet at endometriose skaper hormonelle ubalanser. Vi ser ofte at pasientene har en overvekt av østrogen og for lite progesteron. I tillegg vil pasienten være rammet av betennelsen i større eller mindre grad.

    Årsaker til ufrivillig barnløshet ved endometriose:

    • Sammenvoksninger
    • Smerter
    • Defekt utvikling av egg
    • Defekt eggløsning
    • Defekt funksjon i det gule legemet
    • Forstyrrelser i eggleders funksjon
    • Forstyrrelser i livmorens funksjon
    • Forstyrrelser i immunapparatet

    Kosthold som er betennelsesdempende og hormonbalanserende.

    Å spise seg til mindre betennelser og en kropp i hormonell balanse betyr å ta kontroll på hvordan maten påvirker betennelsesprosesser og hormoner i kroppen.

    Min erfaring er at et riktig kosthold kan hjelpe mange endometriosepasienter. Jeg anbefaler derfor et kosthold som virker både betennelsesdempende og hormonbalanserende på kroppen. Et velbalansert og variert kosthold kan ha positiv effekt på endometriosen.

  • Polycystisk ovariesyndrom (PCOS) Open or Close

    Det er ikke uvanlig at pasienter med PCOS har et forhøyet langtidsblodsukker og følgelig også et for høyt insulinnivå. Svært mange kvinner med PCOS utvikler insulinresistens. Kvinner med PCOS og insulinresistens lagrer sukker svært effektivt. De lagrer sukker så effektivt at deres blodsukker kan synke raskt etter et måltid noe som gjør dem sultne og hypoglykemiske igjen kort tid etter at de har spist.

    Mange av pasientene sliter med overvekt. Vektnedgang er ofte vanskelig og frustrerende for pasienter med PCOS. Ofte responderer de dårlig på konvensjonelle dietter og de vil ikke ha samme nytten av å kutte kalorier.

    Fordi insulin er et hormon så vil et for høyt Insulinnivå påvirke de andre hormonene i kroppen. Et forhøyet insulinnivå er den vanligste årsaken til hormonforstyrrelser. Kvinners eggstokker er spesielt følsomme for insulin. Et høyt insulinnivå hos kvinnen vil påvirke østrogen- og progosteronbalansen og kan hemme modningen av egg og dermed eggløsningen.

    Et variert og næringsrikt kosthold satt sammen med tanke på å stabilisere blodsukkeret er derfor svært viktig for å få regelmessige menstruasjonsjoner, regelmessig eggløsning og for å kunne bli gravid.

    Ved å få kontroll på den hormonelle balansen ved hjelp av den rette maten så vil denne pasientgruppen lettere oppnå ønsket vektnedgang. Mange PCOS pasienter har god effekt av å begynne med en lav - karbo, høy- fiber diett for å få bedre kontroll på insulin- og blodsukkernivå i kroppen. I den første fasen av denne dietten så ønsker vi å få senket insulinnivået og få kroppen over i en glukagon dominerende tilstand. Noen ganger parallelt med inntak av medisiner (medisiner som øker insulinfølsomheten).

    Hvis du har PCOS og insulinresistens er det derfor svært viktig å kutte hardt ned på den maten som gir rask blodsukkerstigning, samtidig som du opprettholder et variert og sundt kosthold rikt på næringsstoffer.

    Ved hjelp av livsstilsendringer som tilpasset diett, vektnedgang (ved overvekt), fysisk aktivitet og medisiner ved behov, så kan kvinnen reversere symptomene fra syndromet. En vektnedgang kan få kjønnshormonene tilbake i balanse, og roe ned symptomene på PCOS. Når pasienten har gått ned ca 5 - 10 % av utgangsvekten, så vil insulinresistensen og symptomene ha bedret seg markant. Mange opplever å få normal eggløsning og regelmessig menstruasjonen igjen(hvis disse har vært i ubalanse), og økte muligheter for å bli gravid.

  • Gravidiet Open or Close

    Er du gravid og ønsker veiledning for å sikre at både du og den lille babyen har det best mulig under svangerskapet? Vår kostholdsveileder gir deg alle rådene du trenger. Vi vet at prenatal ernæring (babyens ”kosthold” før fødsel) er viktig for å forebygge fremtidig overvekt og potensielle livsstilsykdommer som hjerte-karsykdommer, kreft og diabetes når barnet vokser opp. Vår kostholdsveileder tilbyr veiledning, gode råd og inspirasjon slik at du kan sikre babyen det beste utgangspunktet for livet i og utenfor magen.

    Mange gravide opplever å være kvalme i løpet av svangerskapet. Vi har mange nyttige kostholdsråd som kan hjelpe deg.

  • Ned i vekt Open or Close

    Noen sliter med å gå ned noen få kilo for å oppnå trivselsvekten, mens andre må ned betraktelig kg for å unngå symptomer på sykdommer som diabetes, hjerte-karsykdom eller metabolsk syndrom. Uansett utgangspunkt hjelper jeg deg til å nå dine mål.

    Ved overvekt utgjør særlig bukfettet en stor helserisiko. Forskning viser at overflødig magefett produserer betennelsesstoffer som kan føre til hjerte- karsykdom, diabetes og metabolsk syndrom. Følsomheten for hormoner og signalstoffer svekkes slik at man blant annet kjenner mindre metthetsfølelse. I tillegg ser man at blodsukkerregulatoren insulin ikke virker like godt lenger.

    Frederikke gir deg enkle tips som vil hjelpe deg å sette fart på fettforbrenningen, øke muskelmassen og omfordele fettet på kroppen din slik at du får en gunstigere helseprofil og når målet om din trivselsvekt.

    Felles for mange slankekurer og dietter er at de kun fungerer en kort stund, så går man opp i vekt igjen. Det viser seg at slike kurer ofte er vanskelige å følge over tid og man går tilbake til gamle uvaner.

    Vårt mål er å hjelpe deg med å endre hva og hvordan du spiser slik at du kan etablere hensiktsmessige matvaner som varer livet ut. Frederikke vil gi deg kunnskapen du trenger for å gå over til et sundt kosthold med næringstoffer som øker forbrenningen og holder deg mett på riktige kostkilder.

    En god metthetsfølelse er like viktig i en vektreduksjonsfase som å få i seg færre kalorier. Tell ikke kalorier, men fokuser på mat av høy kvalitet. Kostholdsveilederen lærer deg å basere ditt kosthold på naturlig og sunn mat og veileder i forhold til valg av sunne alternativer.

    Små endringer kan gjøre en stor forskjell når du får kostholdet tilpasset. Vi ønsker å gi deg hjelp til et kosthold du vil trives med og som du kan leve godt med over tid.

    En overordnet plan for mitt arbeid med vektreduksjon vil kunne se ut som følger:

    • Førstegangskonsultasjon med kartlegging av kosthold, livsstil, arvelige faktorer, fysisk aktivitet, søvn og aktuelle utfordringer
    • I samarbeid med klienten setter vi opp kortsiktige delmål og et langsiktig hovedmål
    • Anbefalinger om aktuelle tiltak og nyttige endringer i kostholdet
    • Utarbeidelse av en detaljert personlig kostholdsplan basert på energibehov, personlige preferanser og eventuelle allergier
    • Tilbud om tips til- og hjelp med matlaging. Praktisk veiledning til et sunnere kosthold kan være en viktig del av prosessen
    • Tur på matbutikken/ helsekost for å vise veien til gode matvarevalg
    • Informasjon og grunnleggende kunnskap om mat og hvordan man kan orientere seg ved hjelp av brødsirkelen, nøkkelhull og annen matvaremerking
    • Jeg tilbyr også et enkelt, men effektivt rammeprogram for trening og annen fysisk aktivitet tilpasset den enkelte klient
  • Ned i vekt oppfølging Open or Close

    Oppfølging er viktig og kan være avgjørende for å nå målet du har satt deg. På oppfølgingstimene går vi sammen igjennom erfaringer som er gjort. Endringer gjøres ved behov for det. Ved hver oppfølgingstime settes nye delmål for vektnedgangen.

    Vår kostholdsveileder vil gi deg de verktøy du trenger for å holde fokus og hun gir deg inspirasjon og motivasjon til å nå ditt overordnede mål. Frederikke vil i tillegg holde ukentlig kontakt med deg via sms med motiverende råd og støtte. Hvor lenge du har behov for oppfølging varierer. Noen trenger kun 2-3 ganger, mens andre har behov for oppfølging over en lengre periode. Endring av vaner skjer over tid og det finnes ingen snarvei til god helse!

  • Oppsett av treningsprogram Open or Close

    Jeg lager et personlig rammeprogram tilpasset din hverdag, din fysiske form og dine preferanser for fysisk aktivitet.

  • Barn og kosthold Open or Close




    På Klinikk Fjeld vet vi at det er en viktig sammenheng mellom akupunktur, homeopati, søvn og ernæring. Hit kan du komme som gravid eller nybakt mamma, med eller uten babyen din og få hjelp til disse tingene som henger sammen.

    Det er ingen tvil om at ernæring har stor betydning for babyen, når man er gravid og når man ammer. Dessuten er det gjort mange undersøkelser på at jo før du starter med ett hjemmelaget kosthold for babyen din jo flere helsemessige fordeler har det. Både på kort sikt med tanke på søvn og utvikling av babyen din, men også på lang sikt med tanke på senkonsekvenser av ett utilfredsstillende kosthold fra svært ung alder. Flere på klinikken har selv små barn og vet hvor viktig det er å begynne tidlig. Barn responderer raskt både på akupunktur, og homeopati, de er mottakelig for en struktur i hverdagen sin og åpen for et variert kosthold. Det er opp til oss som foreldre å gi dem sjansen fra første stund.

    Mange barn har et kosthold basert på mye karbohydrater, det kan gi dem et ustabilt blodsukker hvis de ikke får i seg nok fett og proteiner. 

    Tenk om ditt barns uro handler om et ustabilt blodsukker?

    Barn kan lett bli misforstått:

    • Tøyser og sutrer: Viser trøttheten på en irrasjonell måte som kan feiltolkes
    • Blir negative og motløse
    • Blir rastløse og urolige

    Deres atferd kan også handle om intoleranser overfor mat. Dette har jeg selv opplevd uten at det ble påvist på noen prøver. Da vi kuttet ut gluten endret min datter seg og hennes sinne forsvant!

    Et riktig sammensatt kosthold og gode spisevaner er grunnlaget for et sunt og friskt barn. Man kan gjøre mye for å forme sitt barns matvaner og smakspreferanaser, og vår kostholdsveileder hjelper deg gjerne med å gi ditt barn det aller beste utgangspunktet.

    Vi tilbyr veiledning for barn med:

    • Overvekt
    • Undervekt
    • Småspiste / kresne barn
    • Mage – tarmlidelser
    • Intoleranser eller allergier
    • Hodepineplager / migrene
    • Eksem
    • Søvnproblemer
  • Søvnproblemer Open or Close

    Søvn er viktig for en god helse og for overskudd i hverdagen. Dårlig søvnkvalitet påvirker humøret, konsentrasjonen og yteevnen neste dag. Forskning viser også at lite søvn fører til et økt søt- og saltbehov og tilbøyelighet til å ”ryke” på raske karbohydrater eller annen usunn mat. På sikt vil vedvarende lite søvn tappe deg for energi og tære på kroppens motstandsdyktighet mot sykdom. I mange tilfeller vil små grep i hverdagen bidra til en bedre søvnkvalitet. Jeg har jobbet mye med søvnproblemer og ser at enkle tiltak som god søvnhygene, (faste leggerutiner, slå av tv og ipad med mer.) hjelper mange. Andre ganger må flere grep til for å legge til rette for den gode søvnen. Sammen kartlegger vi dine utfordringer og adresserer problemet med passende tiltak for ditt søvnproblem.

  • Øke energinivået Open or Close
     
  • Styrke immunforsvaret Open or Close
     
  • Sunnere hverdag Open or Close
     
  • Pollenallergi Open or Close
     
  • Diabetes Open or Close
     
  • Høyt kolesterol Open or Close
     
  • Høyt blodtrykk Open or Close
     
  • Mage- tarmlidelser Open or Close
     
  • Intoleranser/allergier Open or Close
     

Ta kontakt
Telefon: 92417008
frederikke.heyerdahl@hotmail.com